Du som krögare märker troligtvis av en starkt ökad efterfrågan under sommarmånaderna. Du har då dessutom möjlighet att fylla restaurangen ytterligare, med tanke på de extra platser som en uteservering skapar. För att få fler kunder att komma in till din restaurang – och stanna – finns det vissa saker man kan göra. Har du till exempel skaffat vindskydd och monterat upp markiser ännu?
Om du ännu inte har satt upp vindskydd kring din uteservering, kan det vara något att överväga. Ett vindskydd gör uteserveringen mer ombonad och gör att gästerna slipper frysa när vindarna börjar bli lite kalla mot kvällen.
De flesta väljer att sätta upp ett snyggt vindskydd i glas. Det här har kvar känslan av ombonad, samtidigt som det går att se ut. Likaså går det för förbipasserande att se in och kanske till och med lockas att göra ett besök.
Det är främst på sommaren som uteserveringar är populära. Mot kvällen kan det dock ändå hända att det börjar bli lite kyligt. Att gästerna gärna sitter kvar är givetvis en starkt bidragande faktor till att restaurangen går bra. Ett sätt att uppmuntra detta är att ställa ut infravärme. De tar inte särskilt mycket plats, behöver inte vara särskilt dyra och ger god effekt. Tänk dock på att inte ha dem för lågt satta av säkerhetsskäl.
De allra flesta restauranger är utrustade med detta. Om din inte är det, kan det vara läge att överväga ett inköp. En stor markis över uteserveringen, gärna i kombination med vindskydd och infravärme, kan göra att gästerna stannar kvar längre vid borden. Att det känns ombonat och att det inte är för kallt är viktigt för att gästernas helhetsupplevelse ska vara god.
Beroende på budget och förutsättningar, finns det vissa markiser som passar bättre än andra. Något som blir allt mer vanligt är att man skaffar markiser med motor. På så vis kan du, med en enkel knapptryckning på en fjärrkontroll, ta in och ut markisen. Att driva en restaurang är ofta ett stressigt jobb – om markisen är motoriserad har du ett moment mindre att tänka på.
Det bör inte heller glömmas att markiser är bra för marknadsföring. Det gör din restaurang synlig på håll, samtidigt som du kan printa din logga och välja en färg som går bra ihop med krogens koncept i övrigt.
Om du har en stor uteservering kan du göra upplevelsen bättre för gästerna genom att dela upp den i sektioner. Placera rökare i en del och icke rökare i en annan. Lukten av tobaksrök är något som många icke rökare kan anse vara störande. Om din restaurang är tydligt uppdelad är chansen stor att de väljer att besöka dig över någon annan, där de kan störas av tobaksrök.